søndag den 4. januar 2009

Godt nytår til alle

Det er nu en måned siden, vi kom tilbage til Cape Town efter vores store tur, og der skete simpelthen så mange spændende ting på den tur, men alt for meget til at jeg lige kan overskue at skrive om det her. Til gengæld har jeg en masse gode billeder, som siger det meget bedre end jeg kan skrive det. Én af de virkelig fede ting ved at være af sted, var at opleve ”det rigtige Afrika” med små landsbysamfund der lever i lerhytter og laver mad over bål, se kvinder på vejen i deres farverige kjoler med et barn på ryggen og alverdens ting på hovedet, tage på safari og opleve de vilde dyr på tæt hold uden at det er med et gitter imellem.
Sydafrika er så meget andet end bare Cape Town, og det var fedt at opleve nogle af de utrolig mange andre sider, landet også har.
Én af mine favoritoplevelser på turen var helt klart at opleve Lesotho fra ryggen af en hest.
Vi red i Lesothos bjerge i to dage, og det var utrolig smukt og også en smule grænseoverskridende, da det var stejle bjergsider vi red opad og nedad. Men virkelig en fantastisk måde at opleve landet og dens natur på. Generelt har vi set rigtig mange smukke steder og helt fantastiske badestrande.
Meget af turen gik selvfølgelig også med at køre i vores lille minibus fra sted til sted, og selvom det nogle gange var mange timer at sidde i en bus, var det også spændende at køre igennem landet og se hvordan landskabet, husene/hytterne/skurene, menneskernes påklædning osv. skiftede.
Det var også en rigtig hyggelig gruppe, jeg var af sted med. Vi var otte piger og Tony, og jeg synes, at vi formåede at holde humøret højt, selvom der skete et par uforudsete ting, som at vi måtte blive i Port Elizabeth to ekstra dage, fordi noget på bilen gik i stykker.
Som sagt bare en rigtig rigtig god tur, men var dog også glad for at være hjemme i Cape Town igen. Nu er december allerede fløjet af sted, og igen er der sket en masse ting; bl.a. er sommeren nu for alvor kommet til Cape Town! Så er det, at man virkelig sætter pris på sin egen pool i haven.
For et par uger siden var vi på Robben Island og se øen/fængslet, hvor Mandela sad fanget. Vi blev vist rundt af en tidligere politisk fange, så det var meget spændende at høre en personlig beretning om, hvordan livet på Robben Island var.
I sidste uge tog vi lige en vintour mere. Denne gang sammen med tre af de andre piger og Tony, og med en del flere vingårde på ruten, så der røg så også tilsvarende mere vin indenbords.
Ellers har vi selvfølgelig brugt december på at jule og finde alle ingredienserne til juleaftens-maden. Der har også været en del ting på hospitalet i forbindelse med julen. Vi har pyntet op og delt julekort ud til alle patienterne, og holdt julefest for børnene.
D. 25. december fik alle patienterne en julegave af volontørerne og så har der været et par julefrokoster (kan ikke helt sammenlignes med de danske) for personalet.
Derudover har vi også lavet en masse juleting selv og sammen med de andre danske piger, og juleaften blev selvfølgelig holdt på bedst mulige danske vis, selvom det ikke helt var muligt at ignorere det varme vejr udenfor, det manglende juletræ, og at ingen andre i Cape Town fejrer jul d. 24. Men hyggeligt var det i hvert fald, og maden blev jo næsten ligeså god som den plejer.
Dagen efter var jeg med de andre piger ude på Homestead, som er et børnehjem for gadedrenge og som ligger i Kayelitscha, en township. Der var 15-20 drenge den dag, som vi havde McDonalds mad og julegaver med til. Nogle af drengene går på den skole, hvor Louise og Sabine arbejder, og jeg får også mere at se til dem, da jeg her i det nye år har besluttet mig for at tage med pigerne ud til Homestead nogle dage om ugen. Det er dog et andet børnehjem, som ligger inde i byen, men fordi det er ferie, var alle drengene her i julen samlet på børnehjemmet i Kayelitscha.

Louises forældre og storebror er her i øjeblikket, så nytårsaften fejrede vi sammen med dem. Vi lavede mad hjemme, og da klokken så nærmede sig tolv, tog vi alle ned på Waterfront for at se fyrværkeri. Men det var godt nok noget fesent i forhold til, hvad vi er vant til i Danmark.
Derefter tog de unge videre i byen, og gaderne var fuldstændig proppet af mennesker, biler og taxaer. Men det nye år blev da fejret, endda en time før jer i Danmark.
På torsdag er det min tur til at få familiebesøg, for der kommer min mor og storebror, og skal være her i Cape Town i 14 dage, og det glæder jeg mig selvfølgelig rigtig meget til.

2 kommentarer:

Line sagde ...

Det lyder som en meget spændene safari i Sydafrika - og jeg er helt enig - Sydafrika er ikke bare Cape Town - der er så meget mere

Safari Sydafrika sagde ...

Jeg skal selv afsted på ovennævnte safari i Sydafrika